iporta.gr

Βγες τε στους ποδηλατόδρομους ν’ αναμετρηθούμε…, του Δημήτρη Κατσούλα

Δημήτρης Κατσούλας

Η Αθήνα, ο Κεντρικός Τομέας, αποτελούμενος από7δημοτικά  Διαμερίσματα ή άλλως Δημοτικές Κοινότητες στις οποίες είναι συγκεντρωμένες περί τις 640.000 ψυχές – βάσει στοιχείων της τελευταίας απογραφής 2021 που διενεργήθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ – και αφού αντιμετώπισε ‘καίρια’ τα μέχρι προχθές χρονίζοντα προβλήματα, ήτοι συγκοινωνιακό, αποχετευτικό, καθαριότητα, οδικό , ηλεκτροφωτισμό και τις κτιριακές της υποδομές που αφορούν σε αίθουσες σχολείων, νηπιαγωγείων και βρεφονηπιακών σταθμών, έρχεται τώρα – εν μέσω χειμώνος – με ένα σμπάρο να εγκαταστήσει δυο εργολαβίες: μία η της επέκτασης του φωτισμού πέραν του ιστορικού κέντρου με λάμπες led και η άλλη που θα συμπληρώσει ό, τι είχε απομείνει σε μεγάλα τμήματα του υπό κατασκευή μεγάλου ποδηλατόδρομου και αφορά στα τμήματα, όπως απαιτούνται για να καταστούν προσπελάσιμα :  απομάκρυνση βράχων, τοποθέτηση ταμπελών, προστατευτικών κάγκελων , δενδροφυτεύσεων σε παρτέρια, τοποθέτηση καλαθιών απορριμμάτων και λοιπές εργασίες, καθώς και της διαπλάτυνσής τους όπου κριθεί, υπό την έννοια ότι αυτός ποδηλατόδρομος θα συμβάλει τα μάλα στην ανάπλαση του ‘Αστικού Περιπάτου’ και ο οποίος (Περίπατος +διαγράμμιση λωρίδων διελεύσεως ποδηλάτων: άνοδος/κάθοδος), θα αναπτυχθεί σε δύο στάδια: Κηφισιά-Γκάζι μήκους 17.8 χιλιομέτρων(η μελέτη για τον εν λόγω είχε περατωθεί το 2009 από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο αλλά για άγνωστους λόγους δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να τελεσφορήσει φθάνοντας ως τις ‘ράγες’, και ο οποίος μέλλεται να ενοποιηθεί με τον ήδη περατωμένο από το 2015 Γκάζι- Φάληρο μήκους 11 χιλιομέτρων.

Τώρα…, το αν κατέκλυσε μια όντως δυνατή μπόρα όπως με πληροφορούν πριν ολίγες ημέρες με αποτέλεσμα οι αντοχές της πόλης των Αθηνών και δη του κεντρικού της ιστού να δοκιμάζονται, να αγγίζουν τα όριά τους, μεταβάλλοντας το Μοναστηράκι και του Ψυρρή σε Βενετία (βάρκες πάντως δεν βγήκαν στην οδό Ηφαίστου διότι – το ευτύχημα – είχαν κλείσει μερικά μαγαζιά όπου ακόμα παρά την ανεργία που τα ‘δέρνει’, πουλάνε στους τουρίστες καραμούζες, και γλύτωσαν οι άνθρωποι, αυτό δεν μπορεί ν’ αποτελέσει δικαιολογία και παράγοντα ανασταλτικό, κατά τον δήμαρχο, των εργασιών όπου τα σκαψίματα και τα λαγούμια όλο και βαθαίνουν είτε υπό βροχή εκτελούνται είτε επί επικειμένης χιόνος.

Μα… καθόλου δεν είχα την διάθεση να επανέλθω για τρίτη φορά στα του δημάρχου Αθηναίων περιβαλλοντικά ενδιαφέροντα, εάν δεν παρατηρούσα από τέλος Δεκεμβρίου περίπου έως αρχές Ιανουαρίου  ότι μπορεί μεν τα έργα του να συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς ανακατεύοντας το κέντρο των Αθηνών ορίζοντά το με λαμαρίνες και αυλάκια, και κανέναν άλλον να λαμβάνει υπόψη του (καταστηματάρχες, θέατρα κλπ) παρά να υπακούει μόνον σ’ αυτά που οι μηχανικοί του υποδεικνύουν, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρατηρείται τόσον στη διασταύρωση της περιοχής Χίλτον όπου τα ποδήλατα εισχωρούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα ελισσόμενα προκειμένου να κερδίσουν χρόνο αφενός μη σεβόμενα από την άλλη ούτε κι αυτούς ακόμη τους όποιους κώδικες κυκλοφορίας και συμπεριφοράς ισχύουν, σπάει κάθε… ρεκόρ.

Στον δε ποδηλατόδρομο πλέον που αρχίζει από την περιοχή Ασωμάτων (Θησείο) έως Φάληρο, εκεί καταπατάται κάθε έννοια ποδηλατόδρομου αλλά και πεζοδρόμων ταυτόχρονα: ανταγωνισμοί μεταξύ μοτοποδηλάτων (κοινώς παπιών) και ηλεκτρικών σκούτερ καθώς και πατινιών, θυμίζουν κόντρες στην παραλιακή Ποσειδώνος με στοιχήματα. Εκτός του κινδύνου που παραμονεύει σε κάθε μέτρο που διανύουν (υπόψη ότι ο ποδηλατόδρομος δεν αποτελεί μια ευθεία αλλά έχει και στροφές πολύ κλειστές μάλιστα, οι περιπατητές στους πεζοδρόμους κινδυνεύουν να   συρθούν από τους εποχούμενους με γνωστά τα αποτελέσματα. Λαμβανομένου υπόψη ότι κάθε πεντακόσια περίπου μέτρα στο πλάι του ποδηλατόδρομου που καταλαμβάνει – εννοείται – χώρο από τον πεζόδρομο έχει εγκατασταθεί και από ένα κατάστημα ενοικιάσεων ηλεκτρικών σκούτερ, επισκευής μοτοποδηλάτων και ποδηλάτων και κάθε είδους service παρεχόμενο, ανακόπτοντας την διάβαση πεζών και λωρίδων ΑμεΑ,  με αποτέλεσμα ο καθείς ενεργεί όπως τον συμφέρει.

Πέρα από το ότι να είναι σταθμευμένα ηλεκτρικά σκούτερ έξω από το Μουσείο Κεραμεικού του οποίου η είσοδος είναι από την οδό Ερμού (=πεζόδρομος+ποδηλατόδρομος), εκτός από το ότι δίδει την αίσθηση της ακαλαισθησίας, ο σεβασμός προς το Μουσείο και τον περιβάλοντα αρχαιολογικό του χώρο, περιφρονείται …επιδεικτικώς. Κι επειδή η επέκταση των ποδηλατόδρομων σε όλο και περισσότερους δήμους επεκτείνεται με τα προβλήματα αφενός μεν να κυκλοφορούν άναρχα και με την ελεύθερη είσοδο στο κέντρο της Αθήνας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο καθείς μπορεί ν’ αντιληφθεί το κυκλοφοριακό αλαλούμ που παραμονεύει να έρθει, πολύ γρήγορα μάλιστα. Παρηγοριά σ’ αυτές τις ‘πράσινες παρεμβάσεις στην μετακίνηση’ από έξω, και συγκεκριμένα από την Ιταλία και Γαλλία. Είναι οι πρώτες χώρες στην Ευρώπη όπου βλέποντας το πρόβλημα να λαμβάνει ενεξέλεγκτες διαστάσεις, σκέφτηκαν ότι σε πρώτη φάση θα πρέπει να τοποθετηθούν ιχνηλάτες σε κάθε μορφής σκούτερ ηλεκτρικών και πατινιών με σκοπό να εντοπίζονται ανά πάσα ώρα και στιγμή κατά την πορεία τους, με ταυτόχρονο δε μηχανικό έλεγχο καθώς και την καθιέρωση πινακίδων (υπό σκέψη ευρίσκεται ακόμη και μελετάται η παροχή άδειας δια εξετάσεων).

Πέραν αυτών των επεμβάσεων όπου μέχρι στιγμής μελετώνται κρίνοντας όμως ότι θα πρέπει να περάσουν στο στάδιο της υλοποίησης, τόσον οι δύο δήμαρχοι των αντιστοίχων πόλεων(Ρώμη και Παρίσι), όσον και λοιπών άλλων δημάρχων ευρωπαϊκών πόλεων είναι έτοιμοι να συζητήσουν μέτρα και να λάβουν αποφάσεις. Ο στόλος τόσο των αυτοκινήτων όσον και των δίτροχων, εκτιμούν ότι κορέννυται. Για εσάς κε Δήμαρχε των Αθηναίων, δεν κτύπησε ακόμη το ‘καμπανάκι’ όπου προειδοποιεί για την επερχόμενη ασφυξία του δήμου σας, ή αναμένετε μήπως την μεγάλη ‘κουδούνα’ όπου τότε θα σημάνει συναγερμό;