Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Διαβάστε τα άρθρα του Μάνου Στεφανίδη ΕΔΩ
Προχθές, Πέμπτη, είχα δύο πολύ ιδιαίτερες εμπειρίες. Πρώτα πήγα στο σπίτι – ατελιέ – μουσείο – ερημητήριο του παλιού μου φίλου Βασίλη Καββαθά στην Παλαιά Επίδαυρο και είδα ξανά την εκπληκτική συλλογή που διαθέτει από αφίσες όλων των παραστάσεων στο αρχαίο θέατρο, από το 1954 ακόμη. Όπως λέει ο ίδιος πρέπει μαζί με τον κώστα γεωργουσόπουλο να είναι οι μόνοι άνθρωποι στον κόσμο που έχουν δει κάθε παράσταση του φεστιβάλ αρχαίου δράματος.
Όπως επίσης ξεφύλλισα και τις άπειρες φωτογραφίες που τράβηξε ο ίδιος κατά τις δημοσιογραφικές του εξορμήσεις σε μία καριέρα μισού αιώνα. Από τον Αμίν Νταντά ως τη Μαρία Κάλλας και από τη Μπιάφρα ως την Αιθιοπία.
Δημοσιεύω λοιπόν εδώ μια συνταρακτική φωτογραφία – ντοκουμέντο από το ψυχιατρείο της Λέρου – ευτυχώς έχει κλείσει πια – που τραβήχτηκε μέσα στη χούντα, τη δεκαετία του 70. Το κοριτσάκι είναι δεμένο στο κρεβάτι του ανάμεσα σε άλλα παιδιά και κρατάει την κούκλα του στο χέρι. Η έκφραση του είναι παιδική, αθώα, σχεδόν ευτυχισμένη μέσα στην τόση του δυστυχία. Ακόμη και τώρα που το ξανακοιτάω και γράφω αυτές τις λέξεις, δεν μπορώ να συγκρατήσω τα δάκρυά μου για την σκληρότητα και την τόση απάνθρωπιά στο όνομα μιας ψυχιατρικής που επιτέλους σήμερα καταδικάζεται από όλους. Ούτε χρειάζεται κανείς να έχει διαβάσει την “Ιστορία της Τρέλας” του Φουκώ ούτε καν τα σοφά, εκλαϊκευτικά άρθρα του κορυφαίου ψυχίατρου μας Νικηφόρου Αγγελόπουλου σχετικά με την σχέση της ψυχικής νόσου και της καταστολής, για να αισθανθεί τρόμο για όσα συμβαίνουν ακόμη και σήμερα στα διάφορα ψυχιατρεία της πατρίδας μας αλλά και του κόσμου. Η ίδια η φωτογραφία, ακόμη και σήμερα, 50 χρόνια μετά, δημιουργεί αμείλικτα ερωτήματα: Άραγε μπορεί να δημοσιευθεί ή όχι; Παραβιάζει ή όχι ευαίσθητα, προσωπικά δεδομένα; Είναι έργο τέχνης ή απλά μόνο “σκανδαλοθηρικό” προϊόν; Θυμάμαι ανάλογες δουλειές των Γιώργου Δεπόλλα και Γιώργου Κατσάγγελου όπως και την πρόσφατη ιστορία της αντιγραφής των φωτογραφιών του τελευταίου από γνωστό ζωγράφο και την έκθεση τους στο ΚΠΣΙΝ και την Εθνική Βιβλιοθήκη.
Στη συνέχεια με το Βασίλη παρακολουθήσαμε στην Επίδαυρο τη εντυπωσιακή, γενική πρόβα των Δαναΐδων και ευχαριστώ θερμά το Θέατρο Τέχνης και τον Θέμο Χαραμή για την ευγενική πρόσκληση. Πρόκειται για μία πολύ αξιολόγη παράσταση δουλεμένη εξαντλητικά, με ευρήματα αμιγώς δραματουργικά – π.χ την δημιουργία δύο πρωταγωνιστικών ρόλων από τον χορό – και όχι ταχυδακτυλουργίες. Η σκηνοθέτις Μαριάνα Κάλμπαρη με την θεατρολόγο συνεργάτιδα της αξιοποίησαν σωστά την πολυκαιρισμένη μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη, εμπλούτισαν το σωζόμενο έργο του Αισχύλου με συμβατά προς το θέμα του αρχαία κείμενα – π.χ τον Ύμνο στην Αφροδίτη – και γέμισαν την ορχήστρα με 50 (πενήντα!) Δαναΐδες τις οποίες κίνησαν και όρχησαν αρμονικά δημιουργώντας ένα είδος ορατορίου – συνδέσμου ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και την όπερα. Με την Μαρίνα Σάττι και την ομάδα της να κερδίζουν το στοίχημα. Υπήρξε βέβαια και η, αχρείαστη, μοντερνιά της παλαιάς μαθήτριας του Κουν, Λυδίας Κονιόρδου σε αντρικό ρόλο (
Τελείωσαν λοιπόν και τα φετινά Επιδαύρια και εγώ μένω πάλι με την απορία: Γιατί δεν συμμετείχε ούτε και φέτος στο φεστιβάλ ο Θ.Ο.Κ (θεατρικός οργανισμός Κύπρου) ο οποίος κατά καιρούς μάς έχει δώσει μοναδικές παραστάσεις; Θα μπορούσε να είναι κι ένα μνημόσυνο στον πρόσφατα χαμένο του σκηνοθέτη Νίκο Χαραλάμπους με τις τόσες επιτυχίες. Νομίζω ότι είναι τυπική και ουσιαστική υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας και του Υπουργείου Πολιτισμού να ενισχύει τους πολιτιστικούς δεσμούς ανάμεσα σε Κύπρο και Ελλάδα με συνεχή ανταλλαγή εκδηλώσεων. Είναι κάτι για το οποίο αγωνίζομαι όταν ακόμα ήμουν επιμελητής στην Εθνική Πινακοθήκη. Ιδιαίτερα φέτος που συμπληρώνονται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή θα μπορούσαν Ελλάδα και Κύπρος να δείξουν σε όλη την υφήλιο πως εκπροσωπούν την τέχνη και τον πολιτισμό απέναντι στη βαρβαρότητα.