Κοινωνία - Ελλάδα - Οικονομία Πόρτα στην Πολιτική Συνεντεύξεις

Βασίλης Κορκίδης: “Πρόωρο να μιλάμε τώρα για το τέλος μιας δύσκολης εποχής”, της Μαρίας Χονδρογιάννη

Spread the love
  • 6
    Shares

*Η Μαρία Χονδρογιάννη είναι Δημοσιογράφος

Πρόωρο να μιλάμε τώρα για το τέλος μιας δύσκολης εποχής

Β. Κορκίδης – Τα σημάδια βελτίωσης της οικονομίας δεν έχουν περάσει στην καθημερινότητα της κοινωνίας

«Η έξοδος της χώρας από τα προγράμματα στήριξης μετά από οκτώ χρόνια αιματηρών θυσιών, έστω και σε τυπικό επίπεδο, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό γεγονός. Είναι πρόωρο, ωστόσο, να μιλάμε για το τέλος μιας δύσκολης εποχής, όταν τα σημάδια βελτίωσης της οικονομίας δεν έχουν περάσει στην καθημερινότητα της κοινωνίας»

Αυτό υπογραμμίζει  σε συνέντευξή του στο «iporta” o πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης με αφορμή τις πρόσφατες ανακοινώσεις.

«Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και προοιωνίζουν ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμη για να τελειώσει η Οδύσσειά μας. Σήμερα, στην αυγή αυτής της πολυπόθητης εξόδου, ενώ θα έπρεπε να μιλάμε για την αύξηση του τζίρου και της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, την επαναφορά της ρευστότητας στην αγορά, την άρση των capital controls, τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, την επαναφορά του κατώτατου μισθού και το τέλος της υπερφορολόγησης φυσικών και νομικών προσώπων», δηλώνει ο κ. Κορκίδης και προσθέτει ότι η μεταμνημονιακή  περίοδος μπορεί να περιλαμβάνει δυσκολότερες στιγμές για την ελληνική οικονομία.

Ο κ. Κορκίδης σκιαγραφεί  την κατάσταση στην αγορά ενώ αναφέρεται και σε άλλα άκρως ενδιαφέροντα θέματα.

Η συνέντευξή του κ. Κορκίδη αναλυτικά:

H Ελλάδα βγαίνει από τα μνημόνια με την κυβέρνηση να πανηγυρίζει για αυτό. Όμως αυτό σημαίνει πράγματι το τέλος μιας δύσκολης εποχής για την Ελλάδα;

Η έξοδος της χώρας από τα προγράμματα στήριξης μετά από οκτώ χρόνια αιματηρών θυσιών, έστω και σε τυπικό επίπεδο, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό γεγονός. Είναι πρόωρο, ωστόσο, να μιλάμε για το τέλος μιας δύσκολης εποχής, όταν τα σημάδια βελτίωσης της οικονομίας δεν έχουν περάσει στην καθημερινότητα της κοινωνίας. Η υλοποίηση των προγραμμάτων προσαρμογής αφήνει πίσω της 924.000 ανέργους, 250.000 επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες να έχουν βάλει λουκέτο και τους περισσότερους Έλληνες με ένα «εσωτερικό χρέος» 227 δις ευρώ από ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και τις τράπεζες.

 Πιστεύετε πως θα συνεχιστεί η τακτική της επιβολής νέων μέτρων και φόρων  που φέρνουν σε δύσκολη θέση επιχειρήσεις και νοικοκυριά;

Οι εξαιρετικά υψηλές φορολογικές υποχρεώσεις προκειμένου να επιτευχθούν τα απαιτητικά πρωτογενή πλεονάσματα (3,5% μέχρι το 2022 και μεσοσταθμικά 2,2%) στραγγαλίζουν την οικονομία και περιορίζουν την ανάπτυξη. Το αποτέλεσμα της υπερφορολόγησης είναι το 20% των φυσικών προσώπων να πληρώνει το 90% της φορολογίας εισοδήματος, το 5% των εταιρειών το 83% του φόρου των επιχειρήσεων και το 33% των ιδιοκτητών το 66% του ΕΝΦΙΑ. Ως εκ τούτου, μετά από αυτή την εξοντωτική φοροεπιδρομή σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και τη δραματική μείωση των εισοδημάτων, έχουν δημιουργηθεί οι τεράστιες ληξιπρόθεσμες οφειλές των 102 δις ευρώ βεβαιωμένων φόρων. Την ίδια στιγμή παραμένει αναπάντητο το ερώτημα κατά πόσο τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να καταβάλλουν στο μέλλον τους «μεταμνημονιακούς φόρους» που αναλογούν στα 2/3 των εισοδημάτων τους, αν λάβουμε ως δεδομένο ότι για το 2017 η φορολογητέα ύλη ήταν 73 δις ευρώ με τους άμεσους και έμμεσους φόρους να φτάνουν τα 48 δις ευρώ. Αν λοιπόν, συνεχιστεί αυτή η συνταγή τέτοιου τύπου «ισοδύναμων μέτρων» προκειμένου να ικανοποιηθούν οι δεσμεύσεις της χώρας, πολύ φοβάμαι ότι η μεταμνημονιακή περίοδος θα αποδειχθεί εξίσου δύσκολη αν όχι δυσκολότερη σε σχέση με την περίοδο των τριών μνημονίων.

Πώς βρίσκει την αγορά η ανακοίνωση της εξόδου από τα μνημόνια δηλαδή φαίνεται να υπάρχει τουλάχιστον βελτίωση του κλίματος ;

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και προοιωνίζουν ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμη για να τελειώσει η Οδύσσειά μας. Σήμερα, στην αυγή αυτής της πολυπόθητης εξόδου, ενώ θα έπρεπε να μιλάμε για την αύξηση του τζίρου και της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, την επαναφορά της ρευστότητας στην αγορά, την άρση των capital controls, τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, την επαναφορά του κατώτατου μισθού και το τέλος της υπερφορολόγησης φυσικών και νομικών προσώπων, το ΑΕΠ της χώρας μας κυμαίνεται στα 183 δις από τα 234 δις ευρώ, δηλαδή έχει απωλέσει το 25%, το εξωτερικό χρέος μας βρίσκεται στο ιστορικό υψηλό των 345 δις ευρώ, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει και ένα άτυπο «εσωτερικό χρέος» ύψους 227 δις ευρώ από οφειλές σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες. Η αγορά, λοιπόν, δεν πανηγυρίζει, ούτε εφησυχάζει. Η αγορά περιμένει να δει την ικανοποίηση των παραπάνω βασικών αιτημάτων της.

Πώς εκτιμάτε το γεγονός ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να είναι υπό ενισχυμένη εποπτεία παρά το τέλος των μνημονίων;

Όπως σας είπα και παραπάνω, η μεταμνημονιακή περίοδος ενδέχεται να περιλαμβάνει δυσκολότερες στιγμές για την ελληνική οικονομία, αλλά πιστεύω ότι εάν δεν επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος και διαχειριστούμε σωστά τις μεταρρυθμίσεις, τότε μπορούμε να περιορίσουμε την περίοδο αυστηρής εποπτείας μέχρι το 2022. Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης θα πρέπει να απαντήσει, πότε θα αποπληρώσει η Ελλάδα τα δάνεια ESM και EFSF, ποιές είναι οι συμφωνίες και οι υποχρεώσεις μας, τι δεσμεύσεις έχει αναλάβει και τι προκλήσεις αντιμετωπίζει η χώρα μας μετά τα μνημόνια. Επίσης θα πρέπει να μας πει πως θα αντιμετωπίσει τους κινδύνους που μπορούν να επιβαρύνουν σημαντικά την ευαίσθητη ελληνική οικονομία, από την ανάκληση του waiver και τη μη επιλεξιμότητα στο QE, την άρση της ποσοτικής χαλάρωσης και την αναμενόμενη αύξηση των επιτοκίων το φθινόπωρο του 2019, την επιφυλακτικότητα των αγορών, τον ευρωσκεπτικισμό της Ιταλίας, τη χρηματοοικονομική κρίση στη Τουρκία και γενικότερα τις ευρύτερες γεωπολιτικές εντάσεις και πολιτικές εξελίξεις. Τότε θα μπορέσουμε να κάνουμε μια αρκετά ασφαλή εκτίμηση για την πορεία της οικονομίας μας στη μεταμνημονιακή εποχή.

Πώς εκτιμάτε πως θα είναι ο χειμώνας για τις εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα;

Θα ήθελα πολύ να είμαι σε θέση να πω ότι η πολυπόθητη έξοδος θα βελτιώσει την ψυχολογία της αγοράς και θα προκαλέσει ένα κύμα ανάκαμψης. Δεν μου αρέσει να κινδυνολογώ, θέλω να είμαι αισιόδοξος. Θέλω να πιστεύω ότι αν στηριχθεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, που αυτή τη στιγμή είναι η βασική ευρωπαϊκή προτεραιότητα με πολιτικές που έχουμε περιγράψει, όπως είναι η μείωση του μη μισθολογικού κόστους, η δίκαιη φορολόγηση, η άρση γραφειοκρατικών εμποδίων στο επιχειρείν, η τόνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, η άρση των capital controls, η προώθηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και άλλες τέτοιου τύπου πολιτικές, τότε θα μπορέσουμε στο μέλλον να μιλάμε για χειμώνες κατά τους οποίους ανθίζει η αγορά.

Πόσες επιχειρήσεις θα καταφέρουν να επιβιώσουν έως το τέλος του 2018 και πόσες έπαψαν να υφίστανται το 2017;

Σύμφωνα με το ΓΕΜΗ το α’ εξάμηνο του 2018 οι εγγραφές επιχειρήσεων εμφανίζονται αυξημένες κατά 4%, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2017. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τη βάση δεδομένων του Γενικού Εμπορικού Μητρώου, από την 1/1/2018 έως τις 30/6/2018 συστάθηκαν 17.018 επιχειρήσεις, έναντι 16.353 που είχαν συσταθεί την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.  Οι διαγραφές, στο ίδιο διάστημα περιορίστηκαν κατά 37%. Συγκεκριμένα, από τις 14.558 επιχειρήσεις που διέκοψαν τη δραστηριότητά τους το πρώτο εξάμηνο του 2017, φέτος διαγράφηκαν από τα μητρώα του ΓΕΜΗ 9.157 επιχειρήσεις, δηλαδή 5.401 λιγότερες. Η μείωση των διαγραφών είναι σαφώς μια θετική εξέλιξη, αφού μειώνεται η «αιμορραγία» της ελληνικής επιχειρηματικότητας και εκτιμάται ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις εν λειτουργία, θα επιβιώσουν.

Ωστόσο, η εικόνα που έχουμε  από το τελευταίο εξαμηνιαίο δελτίο καταγραφής της επιχειρηματικότητας στα κέντρα των πόλεων – του Μαρτίου 2018-, τη μεγάλη περιοδική έρευνα που διενεργεί η ΕΣΕΕ από το 2010, είναι ότι υπάρχει μια αποκλιμάκωση των λουκέτων. Αυτό, δυστυχώς, δεν συνδέεται με την εμφάνιση νέων εμπορικών καταστημάτων στις αγορές των μεγάλων πόλεων. Ωστόσο, το γεγονός ότι για πρώτη φορά στη δωδέκατη κατά σειρά καταγραφή των επαγγελματικών στεγών σε εμπορικά κέντρα των πόλεων της χώρας, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας έφτασε στο χαμηλότερο μνημονιακό ποσοστό 24.9% από την έναρξη της κρίσης, ενώ στο σύνολο των καταγραφών τα «λουκέτα» παρουσίασαν σημαντική μείωση, είναι μια πρώτη θετική ένδειξη ότι η αγορά μπορεί να επιστρέψει στην κανονικότητα. Για να επιτευχθεί, όμως, κάτι τέτοιο είναι πολύ κρίσιμο αυτές οι ενδείξεις να έχουν σταθερότητα και διάρκεια, ώστε να μετουσιωθούν σε δημιουργία νέων επιχειρήσεων και εμπορικών καταστημάτων.

Υπήρξαν οφέλη για τους καταναλωτές από την θερινή  εκπτωτική περίοδο; Υπήρξε πράγματι αγοραστική δύναμη;

Η καθιερωμένη έρευνα της ΕΣΕΕ για τις θερινές εκπτώσεις βρίσκεται σε εξέλιξη. Θα έχουμε τα αποτελέσματα το αμέσως επόμενο διάστημα. Ωστόσο, μέχρι τα μέσα Ιουλίου στις περισσότερες αγορές της Αττικής, η κίνηση έδειχνε αρκετά υποτονική, το ίδιο και η αγορά της Θεσσαλονίκης, ενώ εξαίρεση αποτελούσε η αγορά της Πάτρας. Αναμένουμε να ολοκληρωθεί η θερινή εκπτωτική περίοδος για να κάνουμε συνολικό ταμείο.

Οι μειωμένοι συντελεστές του ΦΠΑ καταργήθηκαν και στη θέση τους τέθηκε σε εφαρμογή το μεταφορικό ισοδύναμο για τα νησιά. Πιστεύετε ότι το συγκεκριμένο μέτρο μπορεί πράγματι να ανακουφίσει τους νησιώτες;

Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) που τίθεται πιλοτικά σε εφαρμογή από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο του 2018 με τη  φιλοσοφία να διασφαλίσει την ισοστάθμιση του κόστους μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες και εμπορεύματα με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας, αναμένεται να έχει θετικά αποτελέσματα στην προσβασιμότητα, την ποιότητα ζωής, την ανάπτυξη και την ελκυστικότητα. Ωστόσο, παρά τα πλεονεκτήματα του Μ.Ι. για χιλιάδες νησιώτες, στο ψηφισθέν Νομοσχέδιο περιλήφθηκαν αρκετές διατάξεις, η υλοποίηση των οποίων καθίσταται αμφίβολη, κυρίως εξαιτίας του διαχειριστικού κόστους και των διοικητικών βαρών που αυτές συνεπάγονται. Για παράδειγμα, οι διαδικασίες αποζημίωσης των επιβατών που είναι μόνιμοι κάτοικοι των ενταγμένων νησιών είναι αρκετά πολύπλοκες, το Πληροφοριακό Σύστημα και η διασύνδεσή του με τα υπόλοιπα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου σε συνδυασμό με τις απαιτούμενες διαδικασίες για την ταυτοποίηση των χιλιομετρικών αποστάσεων, τη διασταύρωση στοιχείων των ωφελουμένων από τις φορολογικές αρχές/ΑΑΔΕ/Taxisnet αλλά και όλο το φάσμα των απαιτούμενων διαδικασιών μέχρι την τελική έγκριση καταβολής του αιτούμενου ποσού χαρακτηρίζονται από αυξημένο βαθμό γραφειοκρατίας. Η ΕΣΕΕ έχει καταθέσει προτάσεις βελτίωσης στον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης και αναμένουμε να ληφθούν υπόψη, ώστε το μέτρο να καταστεί πραγματικά αποτελεσματικό για τα 49 νησιά του Αιγαίου για τα οποία προβλέπεται.

 

  • 6
    Shares
SHARE
RELATED POSTS
Όλοι και όλα fake;, του Γιάννη Πανούση
Ανοίγουν οι εκκλησιές, του Νίκου Βασιλειάδη
Μακεδονικό – Η συζήτηση που δεν έγινε – 21 Ιαν 2019

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.